Tags

, ,


În luna februarie a acestui an, în Madrid, se deschide expoziția care readuce gloria unor zile minunate de balet, desfășurate acum aproape 100 de ani, și la Teatrul Real. La câteva zeci de minute de mers pe jos de la teatru, se regăsește CaixaForum, centrul unde sunt expuse, până la începutul lui iunie, costume care au creat istorie sau scandaluri, documente oficiale, desene, obiecte de vestimentație ale balerinilor și câteva proiecții care nu sunt deloc de trecut cu vederea, într-o expoziție cu titlul: Les Ballets Russes ale lui Diaghilev (1909-1929) Când arta dansează cu muzica. Însa, această expoziție nu înseamna mai mult decât culori, poate inovație și un pic de curiozitate, în ochii vizitatorilor care nu au o documentare bună despre cei douăzeci de ani de existență a companiei ruse conduse de Diaghilev, Les Ballets Russes. De aceea, CaixaForum organizează, tot în această perioadă, o serie de conferințe susținute de un nume cunoscut în Spania, Londra sau Buenos Aires, care este Ana Abad Carlés. Nume cu rezonanță în aria coregrafiei de clasic sau modern, Ana Abad publică prima ei carte în anul 1995, cu titlul: Istoria baletului și a dansului modern. Tot ea este cea care susține, în aceste zile, conferințele de la CaixaForum. De aceea, m-am gândit să împart cu cititorii mei din România informațiile prețioase pe care le primesc aici. Și sunt sigură de valoarea acestor informații, având în vedere că la noi în țară încă nu a fost tradusă literatura care, din punctul meu de vedere, dezvăluie istoria întregului balet clasic și modern, chiar dacă în acele vremuri Nijinsky nu știa despre el că este primul balerin freelancer și cel care crea balet modern, când încă nu exista noțiunea de balet modern.

Seria de articole pe care o voi posta aici are ca temă principală compania de balet rusă, Les Ballets Russes. Însă, pentru a înțelege de ce această companie a revoluționat baletul clasic și, mai ales, în ce mod, avem nevoie să plasăm subiectul într-un context istoric. La început a fost Marius Petipa. Astfel voi începe prmul episod, parte din prima conferință de la CaixaForum, cu titlul: Patrimoniul cultural și coregrafic lăsat de Les Ballets Russes: tradiție, revoluție și acel je ne sais quoi…

Sursa foto