Tags

, , , , , , , ,

Sursa foto

Bronislava Nijinska (1891-1972) s-a născut la Minsk, în Rusia. A studiat la Școala Imperială de Balet de la Sankt Petersburg, iar în 1909 s-a alăturat companiei lui Diaghilev, Les Ballets Russes, împreună cu fratele său, Vaslav Nijinsky. Este cea mai importantă coregrafă a secolului XX, rămasă în istoria dansului, mai ales pentru cele două mari creații: Les Noces și Les Biches.

Baletul Les Noces

În anul 1923, Nijinska se reîntoarce în compania lui Diaghilev, la rugămințile acestuia, după ce plecase din solidaritate pentru fratele său. Diaghilev i-a propus să facă o coregrafie pentru compoziția lui Stravinsky, Les Noces. Coregrafa abordează ca temă pentru balet, recrearea ritualului de nuntă din satul rusesc. Ea povestește că un astfel de eveniment nu era motiv de fericire pentru miri, ci doar pentru invitați și familie, ultimii fiind cei care aleg pentru miri, fără ca aceștia să se cunoască înainte. Les Noces se divide în patru scene: ”Binecuvântarea miresei”, ”Binecuvântarea mirelui”, ”Ieșirea miresei” și ”Festinul”.

Sursa foto

În crearea baletului, a fost influențată puternic de perioada 1914-1921, în care a locuit în Rusia și a văzut schimbările generate de revoluție la nivelul societății. În balet nu se disting evoluții ale unor personaje individuale, coregrafia urmărind punerea în scenă a grupurilor, care sunt bărbații și femeile, fără să se amestece în scena finală. Criticii au recunoscut de la început influența lui Vaslav Nijinsky (mai concret, coregrafia din Le sacre du printemps) în coregrafia din Les Noces: utilizarea en dedans-ului, brațele terminate cu pumnii închiși, accentele în jos din mișcări, expresia facială neutră, care au generat o forță expresivă impresionantă prin geometria corporală și ritmul grupal. Introducerea poantelor este o inovație pentru această grandioasă operă, pe care Nijinska le-a folosit cu scopul de a obține alungirea siluetelor balerinelor și pentru asemănarea cu sfinții din mozaicurile bizantine.

Les Noces i-a adus Nijinskăi confirmarea ca prima coregrafă din istoria baletului, chiar dacă înainte au existat Sallé, Taglioni sau Duncan. Când a văzut baletul, Diaghilev a afirmat că i-ar fi plăcut să aibă o fiică asemenea Nijinskăi. Chiar Stravinsky recunoaște că aceasta a reușit să capteze ideile lui muzicale așa cum puțini coregrafi o făcuseră până atunci. În muzică, scenele corale se succed la fel ca și coregrafia, care implică momente anarhice amestecate cu momente coregrafice construite în detaliu. Stravinsky, pentru compoziție, a fost inspirat de poemele populare ucrainiene, iar creația sa nu se supune unui gen tradițional în particular (exemplu: operă, balet, muzică de scenă), ci se cataloghează drept ”cantată scenico-coregrafică”.

Les Noces a avut premiera la Paris, pe 13 iunie 1923, înregistrând un mare succes în rândul publicului. Costumele au fost desenate de pictorița rusoaică, Natalia Gontcharova.

Surse: Historia del ballet y de la danza moderna de Ana Abad Carlés, Alianza Editorial, 2012, pag. 206-211, Danza Ballet, Dance Heritage, History of The Ballets Russes.

Puteți urmări baletul, care are o durată de aproximativ 25 de minute, după reconstrucția lui Boris Kaminsky și a Tatyanei Noginova.