Tags

, , , , , , , , , , , , ,

Ileana Iliescu s-a născut la Sighișoara pe 30 octombrie, 1937. Copil unic la părinți, începe să studieze baletul la Școala Populară de Artă din Brașov în 1945, având-o ca profesoară pe Ema Hamrodi. În 1949, balerina se mută la București pentru a urma cursurile la Liceul de Coregrafie. Îi are ca profesori și mentori pe Anton Romanovski, Oleg Danovski, Tilde Urseanu, și este colegă de generație cu Alexa Dumitrache, Adrian Caracaș, Marie-Alice Iacob. Au fost 15 absolvenți în 1954, an în care urma să debuteze în dansul rus din actul I al baletului Călărețul de aramă, aleasă de Igor Smirnov. După câteva repetiții pentru spectacol, maestrul Smirnov îi face surpriza de a o distribui în rolul Reginei Balului, din actul II.

În această meserie nu este de ajuns să fii un balerin conștiincios, inimos, fără absențe la studii pentru a urca pe scenă și a înlocui pe primul solist salvând spectacolul. Un rol se învață în săptămâni, luni(…) spectacolul de balet este gândit și scris mișcare cu mișcare, susținut de o partitură muzicală care impune timp, ritm, simțire și o deplină expresivitate.

După o carieră demnă de intrat în istoria baletului românesc, rolurile de suflet rămân: Odette-Odile, Kitri și Zarema din Fântâna din Baccisarai, cu un repertoriu la care aspiră orice balerină: Lacul Lebedelor, Giselle, Coppelia, Carmen, Spartacus, Spărgătorul de nuci, Tricornul, Romeo și Julieta, Don Quijote, Fântâna din Baccisarai, Floarea de piatră, Frumoasa din pădurea adormită, Șeherezada, Ucenicul vrăjitor.

Am dansat tot ce a fost nevoie, fără ifose și vanități, cu dăruiere și entuziasm tineresc cândva, cu maturitate și convingere mai târziu.

Pe vremea Ilenei Iliescu, în Operă se ducea lipsă de balerini. Se formau cupluri fixe, de aceea trebuia să obțină pertenerul altei colege pentru a putea dansa. De la această situație a pornit cu ideea că trebuia să-și crească partenerii aleși dintre tinerii cei mai înzestrați. Prietene adevărate nu a avut niciodată la Operă, din cauza unor ”defecte profesionale” care le făceau pe celelalte balerine să o invidieze.

Simțeam că sunt iubită, există în timpul carierei momente în care tu transmiți publicului și el îți răspunde.

Interviu cu prim-balerina Operei Naţionale Bucureşti Ileana Iliescu, din volumul Paravan cu irişi (vol. 1), autor Lucian Cursaru, Editura Muzicală, Bucureşti, 1984, preluat de pe site-ul Balet la superlativ.

Va urma.