Tags

, , , , , , , ,

Sasha Waltz Le sacre du printempsPhoto: balletoman.com

Le sacre du printemps este o lucrare coregrafică ce-i aparține lui Vaslav Nijinsky, concepută în anul 1913, pe când se afla în Les Ballets Russes, compania lui Diaghilev. La baza acestui balet avem o estetică modernă centrată pe frumusețea corpului. Mișcările trebuiau să ne dezvăluie un corp perfect, în uniune cu muzica și expresivitatea. Întoarcerea la primitivismul artistic și la origini este tema principală din acest balet. Nijinsky va folosi cercul în crearea coregrafiilor sale, ca o formă perfectă pentru stilizarea mișcărilor. Toate coregrafiile sale au fost gândite în cerc, ca structură pentru dans, concept utilizat și de sora lui, Bronislava Nijinska. Marele balerin s-a gândit, inclusiv, la construcția unui teatru în formă de cerc, văzând în această formă o mișcare completă și absolută. Totul se bazează pe cerc: viața, arta; este o linie perfectă.

Pentru balerinii care se pregăteau pentru Le sacre du printemps, aceste noi concepte s-au dovedit greu de asimilat. A trebuit să uite, pentru moment, tot ce au studiat o viață în școlile de balet, și să învețe ce le spunea Nijinsky. Iar el le cerea să danseze cu vârfurile înspre interior, ceea ce presupunea durere pentru balerini și multe repetiții; 365, mai exact, pentru premiera spectacolului. A fost nevoie și de Marie Rambert, eleva lui Dalcroze, pentru a le marca ritmul balerinilor. Pe lângă pașii dificili ai lui Nijinsky, balerinii trebuiau să țină ritmul unei partituri extrem de grele a lui Stravinsky. Premiera a provocat un scandal, nimeni din sala nu i-a înțeles pe Nijinsky și pe Stravinsky, așa că au început să părăsească sala unul câte unul. Însă toate aceste scandaluri frecvente la premierele companiei Les Ballets Russes aduceau și mai multă faimă. Oamenii cumpărau bilete din curiozitate. Nijinsky începuse să cunoască publicul și știa tot ce își dorește, după cum notează în propriul jurnal: ”Publicului îi place să fie surprins. Nu știe multe despre dans și de aceea este ușor de uimit.”

Pentru mine această lucrare coregrafică este ceva foarte special de studiat. Deși nu știm dacă această coregrafie redă exact varianta originală a lui Nijinsky, pentru că baletul a avut puține reprezentații și s-a pierdut. Nimeni din acea perioadă nu mai trăia atunci când s-a refăcut, cu excepția Bronislavei Nijinska, sora coregrafului, cea care îi cunoștea foarte bine stilul de a lucra. Alt detaliu l-a reprezentat fotografiile cu baletul. Acestea sunt sursele de bază pentru refacerea baletului Le sacre du printemps.

Vă invit să urmăriți în prima parte varianta originală, iar în a doua parte o viziune modernă a aceluiași balet.

Watch the ballet, Le sacre du printemps online.

Surse bibliografice:

FAIVRE, Marc (1989). Nijinsky: el payaso de Dios. Ayuntamiento de Zaragoza (Arte de cultura y educación): Zaragoza.

NIJINSKY, Vaslav. (2003). Diario. Acantilado: Barcelona.

GABNER, Hubertus (2009). La danza de los colores. En torno a Nijinsky y la abstracción. Fundación MAPFRE: Madrid.