Tags

, ,

Aflu de pe site-ul spaniol www.danzaballet.com că un student la jurnalism s-a implicat într-un proiect de investigație, cu scopul de a dezvălui cititorilor ce fel de muncă implică pantofii de balet clasic (numiți POANTE), ce riscuri, de câte feluri sunt, cum se lucrează pe ei, etc.

Studentul intervievează o profesoară de balet din Barcelona, Carolina de Pedro Pascual, care este, în același timp, editorul revistei Danza Ballet. Cu o carieră de 36 de ani, balerina a studiat și la Moscova, în celebrul teatru Balshoi.

Care este rolul poantelor în baletul clasic?

Poantele reprezintă ”obiectul” fundamental de lucru. Baletul clasic se dansează pe vârfuri, așa că, pe lângă pregătirea adecvată, poantele sunt de nelipsit. În baletul ”Silfida”, balerina Maria Taglioni folosește pentru prima oară poantele, în secolul al XIX-lea. Studiul pe poante a fost, fără îndoială, cea mai mare inovație a baletului clasic.

Într-un articol de pe site-ul www.danzaballet.com se face referință la două tipuri de poante: cele de studio și cele profesionale. Ne puteți enumera caracteristicile fiecărui tip și diferențele dintre cele două?

Pe vremea mea, atunci când studiam baletul la Buenos Aire, existau doar două tipuri de poante: cele profesionale și cele de studio. Cele dure și cele mai puțin dure. Poantele profesionale sunt mai dure ca cele de studio și sunt căptușite cu satin, culoarea roz fiind cea mai comună. În general, rezistența lor depinde de forța picioarelor unei balerine și de frecvența folosirii lor. Pot rezista mai multe zile sau se pot distruge într-o singură zi. Poantele de studio sunt  mai moi, potrivite pentru exercițiile punctuale, exacte și pentru picioarele mai puțin rezistente. Așa cum numele sugerează, poantele de studio sunt pentru persoanele care se află la orele de studiu. Vârful lor este de asemenea îmbrăcat într-un material roz, dar nu satin, ci un material care le face să dureze mai mult. În zilele noastre, există multe mărci de poante care acoperă toate aceste caracteristici și multe altele, în funcție de necesitățile fiecărei balerine. Forma vârfurilor poantelor se alege în funcție de greutatea pe care balerina o are, de forța și forma picioarelor sale.

Observ că alegerea poantelor contează foarte mult pentru o balerină și acest lucru presupune multă rigoare. Dvs. ce pași urmați în alegerea poantelor potrivite?

Personal, de ani de zile am încetat să mai caut poantele potrivite, pentru că am avut o leziune ce a dus la operația unui picior. Însă, pe vremea când dansam pe poante, opțiunile care contau cel mai mult în alegerea lor țineau de formă și de comoditatea pe care o simțeam când le încălțam. În 1993, când studiam la Moscova, primeam poantele de la magazinul teatrului Balshoi. Acelea au fost cele mai bune poante pe care le-am purtat în toată viața mea. Le puneai în picioare și nu simțeai că le ai. Se mulau atât de bine și corect pe picioare, încât simțeai o adevărată plăcere să le porți. Erau fantastice! Și acum păstrez o pereche în semn de amintire. Sunt cu adevărat unice!

Foto și text
Citește și ”Rolul poantelor în baletul clasic (II)”, ”Rolul poantelor în baletul clasic (III)”

Advertisements